E-handeln blir bättre på förpackningslösningar

Brittiska e-handelssektorn har genomfört en undersökning för att ta reda på hur nöjda konsumenterna är med deras förpackningslösningar. Resultatet visar att förpackningarna upplevs vara bättre anpassade i storlek och mer hållbara än tidigare.

Kunder från över 160 e-handelsbolag ingick i undersökningen som berörde frågor om storleken på förpackningarna, hållbarhet och hur enkla de var att öppna och hantera. Resultatet visar överlag på upplevd förbättring i hur förpackningsmaterial används inom e-handeln: Endast en femtedel av förpackningarna ansågs vara för stora eller för små – en förbättring med tio procent jämfört med förra året. Resultatet visade även en liten förbättring i hållbarhet, då 7 procent av förpackningarna levererades med skador, jämfört med tio procent under 2016.

Undersökningens resultat är en indikation på att många brittiska e-handelsbolags arbete med att optimera förpackningslösningarna går åt rätt håll. En utveckling som kan visa sig lönsam, eftersom risken för skador – och därmed andelen returer – minskar.