Feel well med well

Efter sommarens grillkalas vill många komma i form. Hälsotrenden har kanske aldrig varit starkare och allt fler konsumtenter efterfrågar närings- och hälsoinformation på förpackningarna. Det betyder stora möjligheter för wellindustrin.

Ät mycket frukt och grönt om du vill leva hälsosamt. Det säger flera studier, bland annat en ny undersökning gjord av the University College London. Forskningsresultat av det här slaget är såklart bra nyheter för frukt- och grönsaksproducenterna. Men för att verkligen dra nytta av hälsotrenden behöver de snabbfotade förpackningspartners.

– Expertråden får hälsomedvetna konsumenter att efterfråga ett större utbud av frukt och grönt – och i samband med det mer information. Det betyder nya möjligheter för producenter och återförsäljare att kommunicera med konsumenterna via förpackningarna vid köptillfället. Men i dag nyttjar de inte den möjligheten till fullo, säger Angelika Christ, Secretary General på The European Federation of Corrugated Board Manufacturers, FEFCO.

Wellpappens tryckbarhet gör det möjligt för företag att enkelt nå fram med budskap på förpackningarna och för konsumenter att få näringsinformation och göra prisjämförelser, inte minst via smart phone-applikationer och QR-koder.

– Möjligheterna att kommunicera via förpackningarna påverkas mycket av printkvaliteten. Wellindustrin investerar därför kontinuerligt i olika printtekniker, säger Angelika Christ.
Digitaltryck i sig är inget nytt för wellindustrin, men teknikerna blir allt mer sofistikerade. Ny print on demand-teknik håller på att utvecklas som gör det billigare att trycka på wellpapp och skräddarsy olika erbjudanden.

Tillbaka till nyhetsbrevet