God jul för wellpapp när julhandeln flyttar ut på nätet

Allt pekar på att julhandeln kommer att slå rekord i år igen. Omsättningen beräknas landa kring 68 miljarder kronor. När en allt större del av handeln flyttar ut på nätet får wellpapp en huvudroll.

I år kommer fyra av tio svenskar att köpa julklappar på nätet för 1663 kronor vardera, enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI. Det är en ökning med drygt 17 procent jämfört med förra julen.

– Allt tyder på att julhandeln kommer att slå rekord i år. Framför allt växer näthandeln kraftigt. Inte minst under jul. Det är då den visar upp sin största fördel, nämligen att det är bekvämt. I stället för att vara ute och jaga klappar med alla andra så sitter man hemma och beställer på nätet, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

I takt med att julhandeln på nätet ökar så skickas också fler paket. Paketleveranserna väntas öka kraftigt i december enligt postoperatören PostNord. Paketen innehåller oftast böcker, leksaker, TV- och dataspel, filmer och barnartiklar.

– Ju mindre ”kläm och känn”-faktor, desto större nätandel. En annan faktor som driver på näthandeln är utbudet. Det är anledningen till att de som handlar mest på nätet är bosatta i Norrland där det inte finns lika många affärer som i storstäderna, säger Jonas Arnberg.

Ett av de företag som märker av svenskarnas sug att julshoppa på nätet är Ellos.
– Wellpapp är viktigt för oss i distributionen. Vi använder wellpapp främst för att skydda ömtåliga varor och för att maximera förpackningsutrymmet vid transporter, säger Mikael Andersson, distributionsansvarig på Ellos.

Näthandeln är en drivande kraft bakom digitaliseringen av samhället och är en stor anledning till att vi blir allt mer digitala i våra konsumentbeteenden, enligt Jonas Arnberg:
– Den stora utvecklingen i handeln är att den går mot en digital transformation. Inför ett köp så tittar allt fler människor till exempel på nätet för att söka information och jämföra priser, säger han.

Tillbaka till nyhetsbrevet