Helhetstänkt i skyltningen med wellpapp

Att wellpapp är ett vanligt material till förpackningar och i butik är inget nytt, men hur ser framtiden ut för wellpapp som skyltmaterial? Lars Fransson, Sales Manager för ram- och tavelsystemet Easyad på företaget DS Smith, berättar om ett väletablerat skyltningssystem som banar vägen ut i Europa.

– DS Smith arbetar främst med förpackningar och där omsätter vi naturligtvis enorma volymer wellpapp. Men vi arbetar också med butiksexponeringsmaterial i wellpapp samt wellpappskyltar, framför allt till livsmedelsföretag som behöver skyltning till butiker, säger Lars Fransson.

DS Smiths skyltningssystem Easyad har funnits länge i Sverige. Det är ett ram- och tavelsystem i vilket man kan sätta digitalt eller screentryckta wellpappark. Nu håller företaget på att ta systemet ut i Europa.

– Det började för ungefär 16 år sedan. I dag finns 12 000 reklamtavlor i Sverige där det används. Dessa tavlor fylls med reklam, tryckt på speciellt utvecklad wellpapp för utomhusklimat. Det återvinns i vanliga system för wellpapp. Det går att använda utomhus och är väldigt tåligt.

Fördelarna med wellpapp är många, inte minst ur miljösynpunkt. När det gäller framtiden för wellpapp i skyltningen så ser Lars Fransson stora möjligheter:

– På förpackningssidan och i butik så är och förblir wellpapp ett viktigt material. För utomhusskyltning finns stor potential eftersom wellpapp är av bra kvalitet och är enkelt att använda. Det sitter uppe i väder och vind, ramlar inte ner och många gånger blir den totala kostnaden mindre eftersom du inte behöver lägga samma pengar på klister och entreprenad.

En annan fördel med systemet är att man kan trycka på båda sidorna av wellpappen, till skillnad från affischer som måste klistras upp. Det gör att samma material kan användas för två kampanjer, i stället för bara en.

– Dessutom kan du sätta upp wellpappskyltarna närsomhelst. Det är inte alltid vädret tillåter att man går ut och klistrar, avslutar Lars Fransson.

Tillbaka till nyhetsbrevet