Ikea – en praktisk paketklassiker med kvalitet

Vi har alla burit hem dem – de bruna paketen från Ikea.

– Wellpapp är och kommer alltid att vara Ikeas största förpackningsmaterial, säger Allan Dickner, biträdande förpackningschef på Ikea i en intervju om inredningsjättens smarta lösningar och framtida utmaningar.

Allan Dickner har jobbat med förpackningsteknik på logistikmästaren Ikea i 26 år. Som förpackningschef är han en av de ytterst ansvariga för förpackningen av cirka 30 miljoner kubikmeter gods per år med tusentals former och vikter. Det motsvarar volymen av 12 000 olympiska simbassänger. IKEA skapar cirka 6000 nya förpackningslösningar per år.

Han är hjärnan bakom flera patent på smarta förpackningslösningar som har utmärkt möbeljätten.

– En smart förpackningslösning är framförallt en förutsättning för att våra kunder ska få hem produkterna hela och rena. Men det är såklart mer komplext än så. En smart förpackningslösning bidrar också till effektiva transporter och hantering, säger han.

Ikea har alltid utvecklat förpackningslösningen tillsammans med produkten, vilket görs av företagets 25 förpackningsingenjörer i Älmhult. Kravet på smarta lösningar har ökat kraftigt i takt med att Ikea spridit sig över världen.

– De senaste 20 åren har komplexiteten inom förpackningslösningar och logistik ökat exponentiellt genom att Ikea har utvecklats från ett internationellt till ett globalt företag, säger Allan Dickner.

Fokusområdena för framtiden är tydliga:

– Mycket fokus ligger på att minimera den manuella hanteringen inom hela Ikea. Utvecklingen handlar också mycket om ” less and better”, det vill säga hur man kan öka de positiva materialegenskaperna och samtidigt använda mindre material. Vi fokuserar också mycket på att kvalitetssäkra förpackningarna, vad gäller allt från material till konstruktion.

Att Ikea har valt wellpapp ser han som självklart.

– Wellpapp är ett flexibelt material med utmärkta skyddsegenskaper som är bra ur ett återvinningsperspektiv.

Att kunderna har blivit mer miljömedvetna tycker han är tydligt. Allan Dickner och hans kollegor på Ikea får allt fler miljörelaterade frågor och det gläder dem. Trenden i förpackningsbranschen med förpackningar som är en del av själva produkten, till exempel en vinförpackning som också kan tjäna som snyggt vinställ, är dock inte högprioriterad.

– Det är säkert smart men det är lätt att glömma den viktigaste funktionen; att skydda produkten. Ibland får jag känslan att skyddet blir bonusen och inte tvärtom.

Han fortsätter:

– Vårt fokus ligger på att sälja smarta heminredningslösningar och inte på att ha förpackningar som specifikt är kreativa. En kreativ förpackningslösning som inte är hel och ren blir naturligtvis ännu mer fel.

Text: Kristin Wester

Tillbaka till nyhetsbrevet