Lidl Sverige: Därför är wellpapp viktigt för oss

Wellpapp har länge varit ett viktigt material för matkedjan Lidl ur transport- och logistiksynpunkt. Men de senaste två åren har Lidl i Sverige lagt in en ännu högre växel i sitt hållbarhetsarbete. Då har wellpapp blivit en ännu större nyckelspelare.

– Att bedriva verksamheten så resurseffektivt som möjligt är en del av Lidls affärsmodell sedan många år, och hållbarhetsarbetet är således en integrerad del av allt vi gör, säger Katarina Rosenqvist, ansvarig för Lidl Sveriges hållbarhetsarbete sedan 2012. Tidigare har hon bland annat varit vd för Fairtrade Sverige.

– De senaste åren har Lidl jobbat ännu mer strukturerat med alla områden inom hållbarhet, framför allt med vårt sortiment. Vi har satsat mycket på att utveckla vårt ekologiska och miljömärkta sortiment men även haft stort fokus på att ta in fler svenska varor, säger hon.

En stor del av hållbarhetsarbetet handlar förstås också om smart logistik och energieffektiva transporter. 2014 vann Lidl Sverige Postens stora logistikpris, PostNord Logistics Award, med motiveringen att företaget har ett unikt logistikupplägg inom svensk dagligvaruhandel.

– Vi försöker alltid köra så fulla lastbilar som möjligt. 2013 hade vi 85 procents fyllnadsgrad, säger Katarina Rosenqvist.

Målet är tydligt: Att bli bäst i branschen på miljö och socialt ansvar. Då är wellpapp en nyckelspelare. Framför allt använder Lidl wellpapp för emballage, både från leverantörer och i sina interna flöden.

– Wellpapp är ett viktigt material för oss och utomordentligt bra ur återvinningssynpunkt; Det är 100 procent återvinningsbart, lätt att arbeta med och hantera och enkelt att transportera och återvinna, säger Carl Ceder, logistikchef på Lidl, och fortsätter:

– Återvinningen kan skötas på ett utomordentligt transporteffektivt sätt. Genom att utrusta butikerna med balpressar kan vi till exempel skicka tillbaka wellpappbalar med samma lastbilar som kommer med leveranser till butikerna. På så sätt minimerar vi vår miljöpåverkan och maximerar våra transporter.

Den som går in i en Lidl-butik vet att varorna ofta ligger framme direkt i lådorna de levererades i istället för på hyllor.

– Kvaliteten på wellpapp gör att vi kan ta fram skyddande men inte helt stängda kollin för våra varor. Det gör att vi använder mindre wellpapp redan på produktionsstadiet, att vi kan presentera varorna på ett bra sätt för våra kunder och ett effektivare arbete både på lagret och i butik. Wellpapp är ett material som kan anpassas på många sätt efter våra behov, säger Carl Ceder.

Tillbaka till nyhetsbrevet