Maskinen som servar e-handelskunderna

I takt med att e-handeln fortsätter att öka så ökar också konsumenternas krav på service. Man vill kunna hämta och returnera varor vilken tid på dygnet som helst, slippa köa och ha nära till närmaste serviceställe. Nu är det halvtid i pilotprojektet som kan lösa allt detta.

E-handeln ökar kraftigt. Samtidigt returneras nästan en tredjedel av alla paket som beställs på nätet, och många upplever det som ett problem att de själva står för risken när de returnerar en vara. Undersökningar visar också att konsumenter som handlar online själva vill välja hur de ska få sina varor. I september förra året inledde företaget Postnord, som levererar brev och paket i Norden, därför ett pilotförsök med paketautomater i Sverige, Norge och Finland.

I automaterna kan konsumenter både hämta och returnera varor de köpt på nätet. Vid retur får de direkt en bekräftelse på att paketet är tillbaka i systemet vilket tar bort den personliga risken. Föregångslandet är Danmark. Där har PostNord redan cirka 500 paketautomater och fler är att vänta.

– I Danmark har automaterna blivit en del av människors vardag. Nu vill vi se om intresset är lika stort i de övriga nordiska länderna. Vi vill också undersöka intresset hos våra e-handelskunder och lära oss hur automaterna kan göra vår distribution i Sverige effektivare, säger Johan Littmarck, produktchef på Postnord.

Det första anslutna e-handelsföretaget i Sverige är det tyska modeföretaget Zalando. Det innebär att Zalandos kunder kan välja leveransalternativet paketautomat. Via sms eller mejl får kunden en kod och information om vilken automat paketet ligger i.

I Tyskland är paketautomater redan vanligt, Amazon och DHL har haft automater där i flera år. I Norge lanserade Norska Posten paketautomater för ett år sedan.

– Det här är framtiden. Paketautomater blir allt populärare på flera marknader. Det är en konsument- och kunddriven utveckling som vi anpassar oss till, säger Johan Littmarck och fortsätter:

– Automaterna gör att du slipper köa. Dessutom kan de stå nästan var som helst, på platser där folk befinner sig i sin vardag, till exempel i tunnelbanestationer eller varuhus.

Tillsammans med Lunds tekniska högskola ska Postnord utvärdera försöket när det avslutas i september i år. Men redan nu i halvtid ser det ljust ut för automaternas framtid i Sverige.

– Jag vill inte dra några förhastade slutsatser men det ser ljust ut. Piloten går bra, enligt förväntan, säger Johan Littmarck.

Fyra automater ingår i piloten i Sverige, alla i Stockholm: Kista galleria, Liljeholmstorgets galleria, Hemköp Östermalmstorg och Coop Forum Bromma. Varje automat kan ta 40 paket åt gången men kan byggas ut.

Tillbaka till nyhetsbrevet