Plastfria butiker ska rädda haven

Med kampanjen ”A plastic free aisle” vill organisationen A Plastic Planet uppmana alla matvarukedjor att göra minst en av gångarna i deras butiker helt fria från förpackningar i plast – och synliggöra mer miljövänliga förpackningsalternativ för kunderna.

Runt 300 miljoner ton plast produceras varje år, varav åtta miljoner ton dumpas i våra hav och endast 12 procent är återvinningsbart. Fortsätter konsumtionen i samma takt kommer våra hav innehålla mer plast än fisk år 2050, enligt en rapport som presenterades på World Economic Forum förra året. Det har fått brittiska miljöorganisationer till att uppmana de stora matvarukedjorna i landet att erbjuda konsumenterna fler plastfria alternativ.

Enligt initiativtagarna till kampanjen är en omställning nödvändig eftersom plasten är förödande för både miljön och djurlivet, men även farligt för vår egen hälsa. Mycket av den plast som produceras för att förpacka mat eller dryck är bara till för engångskonsumtion samtidigt som lämpliga återvinningsmöjligheter saknas.

Kampanjen har fått stort genomslag i medier världen över, inte minst i Storbritannien. Om någon av matvarukedjorna kommer att svara på uppmaningen återstår att se.