Så fångar din förpackning kundernas uppmärksamhet – forskarens tre tips

300 millisekunder. Så lång tid har en förpackning på sig att fånga köparnas intresse. Då är det bara utseendet som räknas. Här kan du läsa forskaren Jesper Clements tre stalltips för att skapa förpackningar som lockar ditt omedvetna.

Digitaltryckets stora framsteg skapar nya möjligheter för förpackningsdesignen. Trots det är producenter och varumärken relativt dåliga på dra nytta av tekniken för att marknadsföra sig och sina produkter via förpackningarna. Det menar utvecklingsdesignern och forskaren Jesper Clement vid handelshögskolan i Köpenhamn, CBS. De senaste tio åren har han ägnat åt hur visuella utryck och olika typer av design påverkar konsumenters medvetna och omedvetna beslutsprocesser. Det gör han genom att mäta människors ögonrörelser och hjärnaktivitet i samband med köpbeslut.

– Jag är intresserad av sammanhanget mellan vad du ser och vad du gör. Då är förpackningsdesign särskilt intressant, säger han.
För att fånga ögat är det visuella en förpacknings främsta gren. Form, färg och illustrationer är viktigare än text.

– Hjärnan spar energi genom att hoppa över saker den inte förstår. Det innebär två utmaningar för designern. Först måste förpackningen väcka din uppmärksamhet. Det sker omedvetet och väldigt snabbt, det tar cirka 300 millisekunder. Sedan måste den behålla din uppmärksamhet, säger Jesper Clement och fortsätter:
– Dessutom ska kunden komma ihåg förpackningen efteråt – den ska skapa spår i minnet.

För att klara detta eldprov har han tre huvudsakliga tips:
1. Jobba med kontraster, färg eller formmässigt. Det får förpackningen att sticka ut.
2. För att behålla kundens uppmärksamhet – ”keep it simple”. Ha inte för många grafiska element.
3. Att skapa spår i minnet är mer komplicerat. Det beror på vilken slags produkt det är, men tumregeln är att spela på människors redan befintliga minnen, till exempel från deras barndom eller sommarsemester.

– Dagens förpackningsindustri har inte riktigt anammat det här. Det kan delvis bero på att det ofta är reklambyråer som designar förpackningar trots att det inte är deras spetskompetens.

Industrin har traditionellt fokuserat mer på material och logistik- och transportlösningar än på design för att skydda produkterna och göra dem enkla att transportera. Men i dag är utseendet minst lika viktigt enligt Jesper Clement:
– Det är samma utveckling som att alla vill ha ett personligt mobilskal till sin smartphone. Det finns en efterfrågan på förpackningar som är skräddarsydda för mig som kund med den information jag vill ha. Att kunna sätta en personlig prägel på förpackningarna är mumma, inte minst såhär till jul när man ska ge bort presenter. Digitaltryckets utveckling gör det möjligt att experimentera mer med designen i små serier. Det borde göras i större utsträckning, inte minst inom e-handeln.

Tillbaka till nyhetsbrevet