Sofia Erixson listar de största förpackningstrenderna 2016

Nytt år betyder nya trender att hålla koll på. Något som är gemensamt för alla trender är att kunna framhäva det absolut viktigaste och strunta i resten. Tydlighet är det som efterfrågas av dina konsumenter. Detta menar Sofia Erixson som driver den populära förpackningsbloggen http://sofiaerixson.se/ som listar årets sex största förpackningstrender.

TREND 1: BASIC
Det handlar om att förtydliga, och inte bara förenkla. Vi lever idag i ett informationssamhälle där vi ställs inför många dagliga val vilket lätt kan leda till förvirring och en känsla av misslyckande. Där har vi som utvecklar förpackningar ett uppdrag att hjälpa våra konsumenter att möta deras behov.

MAKE ME
FEEL SMART
MAKE IT
FEEL SIMPLE

https://www.behance.net/gallery/19246789/Lightbulb-Packaging
https://www.behance.net/gallery/24947811/Designtorget
http://www.thedieline.com/blog/2015/1/6/0hjvq5w1t3nxptu2pfg20dzbdhd9z9

TREND 2: TRANSPARENS, ÄKTHET & ESTETIK
Intresset för ekologiskt och småskaliga produkter fortsätter att öka. Sidor som Etsy ökar i popularitet. Konsumenter värdesätter autenticitet och kvalité mer än någonsin tidigare. Allt som inte ser massproducerat ut säljer (även fast det är det).

89 % av konsumenter föredrar att företag är öppna och ärliga med hur och var deras produkter tillverkas, dess miljöpåverkan, val av material och information om leverantörer. Detta kan innebära en del negativ information men det ökar trovärdigheten, ingen är perfekt.

http://www.thedieline.com/blog/2016/1/21/the-berry-nutty-farm

TREND 3: GEOMETRI
Less is more. Geometriska former och linjer skapar en behaglig känsla av symmetri och minimalism. Denna kombination ökar i popularitet.

http://www.thedieline.com/blog/2016/1/13/fort-point-beer-company
https://www.behance.net/gallery/21763969/Rice-of-the-World
http://jacintapreston.com/b/tom-dixon-scent-candles-2/

TREND 4: ABSTRAKT KONST
Under förgående år har vi sett stora bokstäver som pryder hela förpackningar i neonfärger. Trenden kommer att fortsätta men också utvecklas till en mer elegant och konst-inspirerad form av design.

http://www.thedieline.com/blog/2015/9/1/rojalet-wines
http://www.thedieline.com/blog/2016/1/25/barbon

TREND 5: RETRO
Många företag vill öka sin lojalitet mot sina kunder genom att stolt uppvisa sin historik. Detta gör dem genom att återuppliva gamla grafiska uttryck. Detta kommer vi att se mer av under året.

http://www.skanemejerier.se/sv/Vara-produkter/Retro-mjolk-50-ar/
http://www.thedieline.com/blog/2016/1/25/white-pearl-by-andalusia-whiskey-co

TREND 6: UNIKA FÖRPACKNINGAR MED HJÄLP AV SOCIALA MEDIER
Sociala mediers framfart ger dig som större företag möjligheter att interagera med dina konsumenter på ett mer personligt plan. Under förgående år har vi sett kampanjer från bl.a. Coca Cola, Snickers, Nutella och Felix. Detta är bara början.

Hur kan dina förpackningar möta konsumentens behov under 2016?

Tillbaka till nyhetsbrevet