Spaning från Scanpack

Den 20-23 oktober arrangerades Scanpack, Norra Europas största mässa för förpackningsbranschen. Wellpappnytt bad Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack, att sammanfatta sina intryck.

”Nu är Scanpack över för den här gången och det är alltid lika glädjande att se vilken relevant mötesplats mässan har blivit för branschen, både för konkret erfarenhetsutbyte och för inspiration. Genomgående så var de flesta utställare mycket nöjda och stämningen var positiv bland deltagarna. I år ökade antalet besökare med 5 procent och detta märktes, både på mässgolvet och i övriga delar av mässan. Vi vill att Scanpack ska vara en arena som möjliggör nya kreativa samarbeten, så det var glädjande att se hur det pratades affärer och att viktiga kontakter knöts.

I år hade vi planerat ett gediget seminarieprogram där ett tema var ”Save Food – Kampen mot livsmedelssvinn”. Det är en viktig fråga som inte bara Scanpack utan hela vår organisation brinner för och där förpackningsindustrin kan vara en del av lösningen. Även om vi inte hann se allt som hände på mässan så noterade vi med glädje hur fokus på hållbarhet verkligen genomsyrar allt som sker på Scanpack.

Två seminarier som drog storpublik var Tescos Packaging Director Paul Earnshaw som höll i ett seminarium om ”value-added packaging” och Pantones Sales Director Fabio Venturottis seminarium ”The psychology of colour”.

En nyhet var Iggesunds workshop för kreatörer och förpackningsutvecklare. Där fick deltagarna insikt i hur man tillverkar pop-up books och fick även prova på att tillverka egna kreativa konstruktioner under Iain Smythes ledning. DS Smith Packagings akrobatiska cykelshow över lådor och deras ”easy” koncept var populärt bland besökarna. Kul att se hur de förenade nytta med nöje i sin monter. Jag gillade också Peterson Packagings familjekoncept, och analysmetoden Petacheck, ett sätt att lära känna kunderna och förstå deras behov. Zlatan ”var med” på Scanpack genom både Stora Ensos och Kartongbolagets medverkan i produktionen av Zlatans parfymförpackning och jag tycker det är roligt att två svenska bolag fick möjligheten att jobba med detta koncept. Smurfit Kappas ”Shelf Smart process” är jättespännande och det var väldigt uppskattat att de tog hit delar av konceptet så att fler kunde inspireras av det på Scanpack.

Nu återstår det att samla ihop intrycken och utvärderingarna från årets utställare och besökare. Vi har redan börjat blicka framåt mot nästa Scanpack med målet att leverera en ännu bättre mötesplats tillsammans med branschen. Välkomna tillbaka till Scanpack 2018!”

/Anna-Lena Friberg, affärsansvarig Scanpack

Tillbaka till nyhetsbrevet