Wellpappnytt #1 2014


Om du inte kan läsa detta mail, klicka här
Välkommen till årets första Wellpappnytt!
I det här numret har vi pratat med Annika Olsson, professor i förpackningslogistik vid Lunds universitet, om möjligheten att använda förpackningar för att marknadsföra sig i butik. Christer Johansson berättar om sin förpackningsforskning som sker på plats i hans butik tillsammans med kunderna.
 
Vårens stora förpackningsmässa Pacsem närmar sig och vi har tagit pulsen på arrangören för att höra varför årets mässa är ett måste för branschen. Dessutom, i Japan har de tagit ett steg längre för att fånga konsumenternas uppmärksamhet - med kreativa streckkoder.
 
Trevlig läsning!

Lennart Uhlmann, VD Svenska Wellpappföreningen
Tre möjligheter industrin missar
Förpackningsindustrin och varuproducenterna missar stora möjligheter att marknadsföra sig i butikerna. Det menar Annika Olsson, professor i förpackningslogistik vid Lunds universitet.
– Det finns framför allt tre trender de inte har hakat på ordentligt, säger hon..

Läs mer här »
ICA-handlaren som forskar om sina kunders handlingsbeteende
Maxi ICA-handlaren Christer Johansson lånar ofta ut sin stormarknad i forskningssyfte.
– Kunderna har ett stort intresse för förpackningar och har många goda idéer. Dels är det viktigt för mig att lära känna mina kunder bättre så att jag kan skapa en ännu bättre butik, och dels tror jag att forskningen kommer närmare sanningen genom att bedrivas på plats ute i butikerna, säger han.

Läs mer här »
Snart dags för vårens stora förpackningskonferens
12 till 13 mars är det åter dags för PACSEM. I år är temat framtid och hållbar utveckling. Sandra Eriksson, vd för Packaging Arena som står bakom konferensen, har märkt ett ökat intresse för PACSEM de senaste åren. Den långa traditionen av framstående talare lockar åhörare från hela förpackningskedjan.
Läs mer här »
Fånga kundernas uppmärksamhet – med streckkoden!
Allt fler företag lägger krut på att göra så attraktiva förpackningar som möjligt. För att utmärka sig på butikshyllan krävs numera något utöver det vanliga. Det japanska företaget D-Barcode har därför tagit streckkoden ett steg längre. Låt dig inspireras!
Källa: Dark Roasted Blend »
Jenny Modigh, order- och kundansvarig på Lagerhaus Webbshop

1.
 Varför använder ni wellpapp när ni slår in era produkter?
Vi har valt att använda wellpapp att skydda våra varor vid leverans, då wellpapp är återvinningsbart samt att det skyddar bra.
2.
Vilka produkter skulle du säga passar bäst för att skyddas med wellpapp?
– Främst vid packning av varor i ömtåligt material använder vi wellpapp.
 
3.
Märker ni ökad användning av wellpapp i butikerna någon gång under året? 
– Vi har ökad förbrukning av wellpapp kring jul, då fler av våra kunder vill ha varorna extra inslaget.
För att avregistrera dig, klicka här