Wellpappnytt #1 2015

Om du inte kan läsa detta mail, klicka här
Välkommen till årets första Wellpappnytt!
I det här numret får du lära känna millenniegenerationen och dess förväntningar på framtidens förpackningar. Svensk Handels chefsekonom berättar hur julhandeln gick och så tar vi en titt på paketautomaten som nu testas i Sverige efter succé i Danmark.
Lidl Sverige berättar hur wellpapp har gjort det möjligt för dem att sänka sina emballagekostnader och köra sina lastbilar med hela 85 procents fyllnadsgrad.
Men alla vill inte ha det så billigt som möjligt, i det här numret har vi också listat några av världens dyraste förpackningar.

Trevlig läsning! 

 /Lennart Uhlmann, VD Svenska Wellpappföreningen
Så vill framtidens konsumeter ha sina förpackningar – lär känna millenniegenerationen 
År 2025 väntas millenniegenerationen utgöra hälften av Europas arbetskraft. Dessa 18 till 30-åringar håller på att ändra vårt sätt att äta, dricka och utforma förpackningar. Dessutom går de aldrig någonstans utan mobilen. Här kommer fyra trender förpackningsindustrin bör förbereda sig på enligt trendspanaren Lennart Wallander.
Läs mer här »
Lidl Sverige: Därför är wellpapp viktigt för oss
Wellpapp har länge varit ett viktigt material för matkedjan Lidl ur transport- och logistiksynpunkt. Men de senaste två åren har Lidl i Sverige lagt in en ännu högre växel i sitt hållbarhetsarbete. Då har wellpapp blivit en ännu större nyckelspelare.
Läs mer här »
Maskinen som servar e-handelskunderna
I takt med att e-handeln fortsätter att öka så ökar också konsumenternas krav på service. Man vill kunna hämta och returnera varor vilken tid på dygnet som helst, slippa köa och ha nära till närmaste serviceställe. Nu är det halvtid i pilotprojektet som kan lösa allt detta.
Läs mer här »
Världens dyraste förpackningar
En lunchlåda av guld, en äggförpackning för 280 kronor eller en mascara förpackad i ädelstenar med prislappen 87 miljoner kronor. Här är listan över några av de dyraste lyxförpackningarna i världen.
Läs mer här »
Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel
1.
Innan jul spåddes det att julhandeln skulle slå rekord igen – hur gick det?
– Visst blev det rekord! Det blir det i stort sett varje år. Näthandeln spelade en stor roll med sin ökning i december, men generellt hade vi en tillväxt i ekonomin som drev upp handeln till nya nivåer. Så var även fallet 2014.
2.
Vad tror du om julhandeln 2015, rekord igen?
– Det beror på hur hushållen kommer att ha det ekonomiskt. Det som eventuellt kan hota ytterligare ett rekordår är till exempel ett Europa i lågkonjunktur eller en fastighetskrasch.  
3.
Vad tyckte du var anmärkningsvärt med 2014 års julhandel? 
– Att december som är årets viktigaste månad också blev den bästa månaden. Många branscher som har haft det trögt en längre tid kom igång igen, som möbelhandeln och elektronikbranschen. Flera branscher kan andas ut nu och känna viss lättnad efter 2014 års julhandel.
För att avregistrera dig, klicka här