Wellpappnytt #1 2017

Välkommen till årets första nummer av Wellpappnytt!

I detta nummer av Wellpappnytt får läsaren ta del av flera handfasta tips, både för bibehållen smak och värme på hämtmat, god sömn på flygplan och säker cykling – allt med wellpappanknytning. Dessutom får vi en branschanalys av Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis, samt en rapport om den globala wellpappmarknaden.
Trevlig läsning!
/Lennart Uhlmann, VD Svenska Wellpappföreningen
Wellpapp fortfarande oslagbart, enligt Grafiska Företagens vd

I början av februari gick Sign & Print av stapeln, och en av de mest profilerade talarna var Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen. Vi intervjuade Ravindra om framtiden för branschen i allmänhet, och för wellpapp i synnerhet.

Läs mer här >>
Bättre sömn med hjälp av wellpapp

Att det är svårt att sova bra på flygplan kan de flesta hålla med om. Nu kan problemet vara ett minne blott – tack vare wellpapp.


Läs mer här >>
Den globala Wellpappmarknaden växer

Marknaden för wellpapp växer, mycket tack vare ökad användning i konsumentnära branscher så som livsmedel och medicin. En ökad medvetenhet om wellpapps hållbarhet, miljövänlighet och låga kostnad anses också vara en starkt bidragande orsak.

Läs mer här >>
Papp skyddar skalle

En annalkande vår betyder att fler och fler cyklister letar sig ut på gatorna. Företaget Ecohelmet håller på att ta fram en hjälm i återvinningsbar kartong. Pappen är formad som en vaxkaka vilket sprider ut trycket vid kollision. Hjälmen kan vikas ihop när den inte används, och är vattentålig i upp till tre timmar.
Share
Tweet
Forward
Johan Svensson, ägare på hamburgerrestaurangen Burgersson

1. Hur föddes idén om take away-förpackningen?

Vi behövde en take away-förpackning som kunde göra kvaliteten, känslan och upplevelsen av våra burgare rättvisa, samtidigt som det ska presenteras på ett smakfullt och unikt sätt. Det befintliga take away-sortimentet var för dåligt för vårt ändamål så vi tog kontakt med Chalmers, där vi anlitade några studenter som fick formge vår take away-förpackning som sin uppgift under en termin.

2. Vilka fördelar har förpackningen jämfört med ”vanliga” take away-förpackningar?

Många av de nuvarande förpackningarna varken ”andas” eller behåller värmen som vi önskar. De ser heller inte så inbjudande ut. Man kan inte tro det, men hamburgare är en mycket komplex maträtt, speciellt när den ska tas med. I och med vår förpackning behövs inte heller påsen då man kan bära upp till tre stycken förpackningar på varandra, med hjälp av en unik lösning som är gjord så att handtagen går in i varandra. Sedan har det blivit en typ av marknadsföringskanal när andra ser vår förpackning som sticker ut.

3. Varför är själva take away-upplevelsen så viktig?

Det är oerhört viktigt att gästen får en så liknande upplevelse hemma som de skulle fått i en av våra restauranger. Det är först nu, efter snart fyra år, som vi valt att sälja take away då vi hittat en lösning som är som vi vill ha den.






This email was sent to *|EMAIL|*
why did I get this? unsubscribe from this list update subscription preferences
*|LIST:ADDRESSLINE|*

*|REWARDS|*