Wellpappnytt #4 2014

Om du inte kan läsa detta mail, klicka här
Välkommen till årets sista Wellpappnytt!
I det här numret berättar Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, vad som händer när julhandeln flyttar ut på nätet. Forskaren Jesper Clement avslöjar hur du bäst fångar kundernas uppmärksamhet med hjälp av förpackningen och den Berlinbaserade konstnären Oliver "Ollanski" Bieräugel berättar varför han jobbar i well. Dessutom: Kort intervju med mässgeneralen för Scanpack om bokningsläget 2015. 

Men framför allt: Vi på Svenska Wellpappföreningen önskar dig en riktigt god jul!

/Lennart Uhlmann, VD Svenska Wellpappföreningen
God jul för wellpapp när julhandeln flyttar ut på nätet
Allt pekar på att julhandeln kommer att slå rekord i år igen. Omsättningen beräknas landa kring 68 miljarder kronor. När en allt fler svenskar handlar sina julklappar på nätet får wellpapp en huvudroll.

– Allt tyder på att julhandeln kommer att slå rekord i år. Framför allt växer näthandeln kraftigt, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Läs mer här »
Så fångar din förpackning kundernas uppmärksamhet 
– Forskarens tre tips
300 millisekunder. Så lång tid har en förpackning på sig att fånga köparnas intresse. Då är det bara utseendet som räknas. Läs forskaren Jesper Clements tre tips för att skapa förpackningar som lockar ditt omedvetna. 
Läs mer här »
Han vill göra en djungel av well
Berlinbaserade Oliver "Ollanski" Bieräugel har jobbat som designer och konstnär i 6 år. När han en gång fick ett stort illustrationsuppdrag bestämde han sig för att göra det i papp. Resultatet blev lyckat och han gick tillbaka till barndomsintresset papperspyssel. Sedan har det fortsatt så. För Oliver är wellpapp och papper de perfekta materialen.
Läs mer här »
Scanpack nästan fullbokad
Förpackningsmässan Scanpack äger rum den 20 till 23 oktober nästa år i Göteborg. Mässan går av stapeln vart tredje år och samlar den nordeuropeiska förpackningsbranschen. Men företag som vill ställa ut på mässan gör bäst i att skynda sig. Redan nu, drygt ett år i förväg, är 95 procent av monterytan uppbokad.
- Jag kan med 100 procents säkerhet säga att vi kommer bli fullbokade, säger Anna-Lena Friberg, mässansvarig.
Läs mer här »
Henrik Andersson på In Store Logistics, Clas Ohlson.
1.
Hur har ni rustat er för att klara logistiken kring alla julklappsinköp?
– Wellpapp används både av vår logistikcentral och i butikerna. Främst använder vi wellpapp för att skydda känsliga produkter, eller produkter som är svåra att packa på annat sätt. Wellpappen är bland annat mycket anpassningsbar i formen.
2.
Hur använder ni wellpapp?
– Framförallt för att skydda produkterna. Den wellpapp vi har får vi från transportförpackningarna från leverantörerna. I princip alla våra hanteringsenheter vi tar emot är inslaget i wellpapp. Vi använder nästan alltid själva förpackningen för att frakta varorna vidare. Vi använder också ready-to-sell solutions, det vill säga förpackningar som vi kan ställa ut direkt i butik.
3.
Vad är fördelarna med wellpapp?
– Det är såklart ett jättebra skydd. Men den främsta fördelen är miljöaspekten, att materialet kan återvinnas och återanvändas.
För att avregistrera dig, klicka här