Wellpappnytt #4 2015

Välkommen till årets sista nummer av Wellpappnytt! 

I det här numret har vi pratat med Mattias Eriksson på SLU som precis har lagt fram sin avhandling om matsvinn i livsmedelsbutiker. Dessutom delar Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack, med sig av sina intryck från mässan och Maria Gaarder på Bokus berättar hur de rustar inför julhandeln. 

I vår utblick mot världen hittar vi en undersökning om hur förpackningar påverkar kunder, och bjuder på ett julklappstips – en bil helt i wellpapp. 

Vi önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!

/Lennart Uhlmann, VD Svenska Wellpappföreningen
Spaning från Scanpack

Den 20-23 oktober arrangerades Scanpack, Norra Europas största mässa för förpackningsbranschen. Wellpappnytt bad Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack, att sammanfatta sina intryck.

"Genomgående så var de flesta utställare mycket nöjda och stämningen var positiv bland deltagarna. I år ökade antalet besökare med 5 procent och detta märktes, både på mässgolvet och i övriga delar av mässan."


Läs hela spaningen här >>

 
Med matsvinn i fokus

Mattias Eriksson har sedan 2010 doktorerat på Institutionen för energi och teknik vid SLU i Uppsala och i dagarna har han lagt fram sin avhandling ”Supermarket food waste - Prevention and management with the focus on reduced waste for reduced carbon footprint”. I sin forskning har Mattias undersökt hur mycket och vad som slängs i sex livsmedelsbutiker från avdelningarna mejeri, ost, chark, kött och frukt & grönt.

Läs mer här >>
Lexus bil i wellpapp

Lexus har byggt en fullstor kopia av en av sina bilmodeller i wellpapp. Bilen visades upp i oktober på konsumentmässan Grand Designs Live Show i Birmingham. Wellpapp-bilen byggdes i London av ett team med designers och det tog dem omkring tre månader att färdigställa den. Bilen har inredning, fungerande dörrar, lysen och rullande hjul. En elektrisk motor som är monterad på ramen av stål och aluminium gör att den till och med går att köra. 

Vill du läsa mer om wellpapp-bilen och se fler bilder, klicka här >> 
Share
Tweet
Forward
Maria Gaarder, Chef Varuförsörjning Bokus

1. Hur har ni rustat er för att klara logistiken kring alla julklappsinköp?
Vi har ett nära samarbete med leverantörer och transportörer. Rätt bemanning på vårt lager är naturligtvis en nyckelfaktor.

2. Hur använder ni wellpapp?
Både våra inkommande och utgående varor är packade i olika typer av wellpapp. Från små paket till pall. Det skyddar våra böcker i transporterna och är samtidigt en bärare av vårt varumärke.

3. Hur mycket tänker ni på miljön när ni förpackar och transporterar era produkter?
Självklart försöker vi använda rätt mängd emballage dvs. anpassat i storlek efter vad vi transporterar. Vi klimatkompenserar även för alla våra transporter och är anslutna till FTI.
Wellpapp går hem hos konsumenterna

En undersökning av konsumentbeteende genomförd av den tyska branschorganisationen VDW visar att wellpapp-förpackningar inte bara avsevärt ökar försäljningen av frukt och grönsaker, utan även gör att konsumenterna uppfattar att produkterna har högre kvalitet än de produkter som säljs i plast-behållare.

Testdeltagarna ombads att gå runt i en butik och köpa dagligvaror från en inköpslista. Listan innehöll vanliga livs-medel som kaffe och godis men även exempelvis äpplen och tomater.

Alla testshoppare var utrustade med speciella glasögon som mäter riktningen av personens syn och rörlighet i ögonen. Forskarna kunde på så vis urskilja vilka produkter som lockat mer och längre uppmärksamhet hos test-shoppare. Detta kopplades sedan även till vad som faktiskt hamnade i varukorgen. 

Resultaten visade tydligt att wellpapp var det bästa alternativet för handlare av flera olika orsaker. Färgglad wellpapp med tryck noterades 3 gånger oftare än plast. I intervjuerna av deltagarnas upplevelser efter testet visade det sig att hela 65 procent av dem uppfattade frukt och grönsaker förvarade i wellpapp som fräschare, friskare och mer aptitretande.

Förutom att wellpapptråg noterades oftare och att deras innehåll uppfattades som bättre och fräschare visade det sig att frukt och grönsaker i wellpapp även köptes oftare.